فیلم های خاطره انگیز هالیوود که بنا به ناهنجاری‌های اجتماعی فراموش شدند

فیلم های خاطره انگیز هالیوود که بنا به ناهنجاری‌های اجتماعی فراموش شدند

فیلم های خاطره انگیز منحصر به فرد هستند و هرکس بنا به زندگی شخصی‌اش پای تماشای فیلم‌هایی نشسته که سال‌های سال یادآور خاطرات تلخ و شیرینی برایش بوده‌اند و شاید هم مناسب خاصی را به ذهن متبادر کنند اما در این میان فیلم‌هایی را نیز می‌توان یافت به رغم شهرت و خاطره‌انگیزی بنا به دلایل متفاوتی، همچون اشاره به ناهنجاری‌ها، پس از مدتی از ذهن مخاطبانشان پاک شده‌اند. شاید بتوان آواتار را معروف‌ترین فیلم از این فهرست دانست که هرچند به لطف بازار تازه‌ی فیلم‌های سه‌بعدی و چهاربعدی با جنجال بسیاری اکران شد و در گیشه نیز بسیار موفق بود اما بسیاری از مخاطبانش آن را به نژادپرستی محکوم کردند. در ادامه به فهرستی از مشهورترین فیلم های خاطره انگیز هالیوودی را خواهید خواند که بنا به ناهنجاری‌های اجتماعی فراموش شدند.

آواتار – ۲۰۰۹

فیلم های خاطره انگیز

این فیلم در زمان اکرانش دو جاذبه‌ی بسیار مهم برای مخاطبانش داشت، اول آنکه فیلم پخش سه‌بعدی در سینما داشت و دوم اینکه نخستین فیلم جیمز کامرون افسانه‌ای پس از فیلم تایتانیک در سال ۱۹۹۷ به شمار می‌رفت. فیلم آواتار با اینکه به فروش ۲ میلیارد ۷۰۰ میلیون دلاری دست یافت و حتی محدوده‌ای خاص هم در دیزنی‌ورلد برایش ساختند اما بنا به وجود مؤلفه‌های نژادپرستانه در فرهنگ عامه جا نیفتاد. آنالی نیوویتز، خبرنگار وبگاه گیزمودو در سال ۲۰۰۹ نوشت که این فیلم «تکراری داستان کهنه‌ی سفیدپوستان» است که و «داستان سفیدپوستی را روایت می‌کند که در تلاش است تا وارد جامعه‌ی سیاه‌پوستان شود و دست آخر هم به عضوی مهم از آن‌ها تبدیل می‌شود.»

تصادف – ۲۰۰۴

فیلم های خاطره انگیز

فیلم تصادف محصول سال ۲۰۰۴ پس از اکرانش جوایز متعددی را از آن خود کرد که بسیاری باور داشتند چندان سزاوار آن جوایز نبود. این فیلم که با بازخوردهای نسبتاً مثبتی هم داشت به اسکار راه یافت و جایزه‌ی بهترین فیلم را از آن خود کرد. اما فیلم تصادف که از فیلم های خاطره انگیز هالیوود به شمار می‌آید آنقدرها هم که تصور می‌شد در ذهن مخاطبان ماندگاری نداشت و بسیاری بر این باور بودند که جای این فیلم باید فیلم (کوهستان برکبِک) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار می‌شد. همچنین برخی منتقدان بر این باور بودند که این فیلم را نمی‌توان در موضوع تبعضی نژادی فیلمی شاخص به حساب آورد. تیم گریِرسون سال ۲۰۱۶ در روزنامه‌ی نیو ریپابلیک عنوان کرد که این فیلم «ناهنجاری اجتماعی را بازیچه‌ی خود کرده.»

زیبایی آمریکایی – ۱۹۹۹

فیلم های خاطره انگیز

فیلم (زیبایی آمریکایی) محصول سال ۱۹۹۹ از آن دسته فیلم‌هایی است که حالا مخاطبانش دید دیگری نسبت به آن پیده کرده‌اند. در این فیلم که برنده‌ی اسکار بهترین فیلم شده کوین اسپیسی تقریباً در تمام فیلم در پی دختری نوجوان است. فیلم (زیبایی آمریکایی) به دلیل وجود ناهنجاری‌های جنسی از ذهن مخاطبانش دور شد.

او همه‌چیزتمام است – ۱۹۹۹

فیلم های خاطره انگیز

از دیگر فیلم های خاطره انگیز هالیوود می‌توان به فیلم (او همه‌چیزتمام است) محصول سال ۱۹۹۹ اشاره کرد که از جمله فیلم‌های جنسیت‌زده لقب گرفته. این فیلم کمدی-عاشقانه داستان پسری را روایت می‌کند که می‌خواهد دختری معمولی را به دختری جذاب تبدیل کند. اما موضوع اینجاست که مخاطبانش این فیلم را جنسیت‌زده می‌دانند چون به انتظارات مردان از زیبایی زنان پرداخته و برای دختران جوان گمراه‌کننده است. نکته‌ی منفی دیگر این فیلم بحث فرهنگ تجاوز است که در صحنه‌ای از فیلم، پسری سعی می‌کند به دختری جوان پس از مراسم فارغ‌التحصیلی دبیرستان حمله کند و این موضوع که اساساً تجاوز است به شکلی خوشایند جلوه داده می‌شود.

شانزده شمع – ۱۹۸۴

فیلم های خاطره انگیز

فیلم (شانزده شمع) محصول سال ۱۹۸۴ از دیگر فیلم های خاطره انگیز هالیوود است که جان هیوز کارگردانی کرده به زعم بعضی‌ها به خاطر نمایش تجاوز و نژادپرستی فیلم خوبی به حساب نمی‌آید. جان هیوز با نقش‌آفرینی مالی رینگوالد در این فیلم بخشی از فرهنگ دهه‌ی هشتاد میلادی را به تصویر کشید اما با اینکه فیلم محبوب افراد بسیاری به شمار می‌آید مؤلفه‌های آزاردهنده‌ی بسیاری دارد که موجب شد طی زمان از یاد مخاطبانش برود. نخست آنکه برخی منتقدان کاراکتر چینی این فیلم به اسم (لانگ-دوک دانگ) را «کاریکاتوری نژادپرست» دانسته‌اند. مورد دوم آنکه در یکی از صحنه‌های فیلم کاراکتری به اسم (تِد کشاورز) به زنی مست تعرض می‌کند. بدتر آنکه نامزد این زن تد کشاورز را ترقیب به چنان کاری کرده. حتی سال‌ها پس از اکران فیلم، نقش اول این فیلم یعنی مالی رینگوالد نیز اذعان کرد که فیلم (شانزده شمع) از نظر او ترویج فرهنگ تجاوز بوده.

انتقام بی‌عرضه‌ها – ۱۹۸۴

فیلم های خاطره انگیز

فیلم (انتقام بی‌عرضه‌ها) محصول سال ۱۹۸۴ به دلیل کلیشه‌های تکراری و ترویج فرهنگ تجاوز از سوی برخی مورد انتقاد قرار گرفت. با این حال بسیاری از مخاطبان این فیلم را که از دیگر فیلم های خاطره انگیز هالیوود است موجب انگیزه‌ی بی‌عرضه‌ها می‌دانستند چون یک‌بار هم که شده جایگاه چنان افرادی را از حاشیه به اصل ماجرا سوق داد و دیگر انگشت‌نما و سوژه‌ی خنده‌ی دیگران نیستند. اما این فیلم متأسفانه به دلیل نشانه‌های فرهنگ تجاوز و نژادپرستی و مسائلی دیگر با گذر زمان به حاشیه رفت.

ایندیانا جونز و معبد مرگ – ۱۹۸۴

فیلم های خاطره انگیز

فیلم (ایندیانا جونز و معبد مرگ) محصول سال ۱۹۸۴ نیز به دلیل وجود کلیشه‌های نژادپرستانه به فراموشی سپرده شد. در این فیلم کاراکتر ایندیانا جونز با بازی هریسون فورد پا به دورانی می‌گذارد که هند مستعمره‌ی انگلستان بود. در این فیلم آنقدر کلیشه‌های نژادی پررنگ است که نمی‌توان راحت به دیدنش نشست، مثلاً اینکه روستاییان هندی مشغول خوردن مغز میمون و حشرات سرخ‌شده هستند. هند اکران فیلم (ایندیانا جونز و معبد مرگ) را در این کشور ممنوع کرد.

صبحانه در خانه‌ی تیفانی – ۱۹۶۱

فیلم های خاطره انگیز

فیلم (صبحانه در خانه‌ی تیفانی) محصول سال ۱۹۶۱ و یکی دیگر از فیلم های خاطره انگیز است که از نگاه افراد بسیاری درگیر مؤلفه‌های نژادپرستانه است. این فیلم رمانتیک و کمدی دوست‌داشتنی به دلیل وجود نکات نژادپرستانه به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. سال ۲۰۱۰ بود که متیو فلایشِر خبرنگار نشریه‌ی اَدویک نوشت: «فیلم (صبحانه در خانه‌ی تیفانی) را باید نژادپرستانه‌ترین فیلم تاریخ سینما نامید.» در این فیلم میکی رونی بازیگر مشهور و سفیدپوست آمریکایی در نقش کاراکتری آسیایی به اسم (آقای یونیوشی) ظاهر شد، کاراکتری که برایش لهجه‌ای غلیظ انتخاب کرده بودند و چشمانش را با گریم به حالت بادامی درآورده بودند. سال‌ها پس از اکران فیلم، یعنی سال ۲۰۰۸ بود که رونی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی دیزرت نیوز عنوان کرد چنین قضاوتی «قلبم را به درد می‌آورد.» او گفته: «طی این چهل و اندی سال که این فیلم ساخته شده حتی یکبار هم پیش نیامد کسی دلخوری‌اش را ابراز کند. هرجا که می‌رفتم همه می‌گفتند رونی تو خیلی بامزه بودی. آسیایی‌ها و چینی‌ها می‌آمدند سراغم و می‌گفتند میکی تو فوق‌العاده‌ای.»

بربادرفته – ۱۹۳۹

فیلم های خاطره انگیز

فیلم (بربادرفته) محصول سال ۱۹۳۹ که از فیلم‌های بسیار موفق هالیوود به شمار می‌آید به دلیل نمایش برده‌داری مورد انتقاد قرار گرفت. این فیلم به‌رغم تمام مشکلاتی که طی سال‌ها در موردش مطرح کرده‌اند به فیلمی جاه‌طلبانه تبدیل شد که صنعت سینما را با تغییراتی روبرو کرد. بسیاری از منتقدان این فیلم را به دلیل پنهان‌سازی حقایق تلخ برده‌داری و همچنین ایده‌آل جلوه‌دادن دوران ائتلاف آمریکا مورد انتقاد قرار دادند، دورانی در دهه‌ی ۱۸۶۰ میلادی که ایالات مختلف حق داشتند به برده‌داری ادامه دهند.

دیگر مطالب خواندنی:

همه چیز در مورد جوکر ۲ ؛ از تاریخ انتشار احتمالی تا سناریو و بازیگران

مروری بر مرد عنکبوتی از گذشته تا اکنون: نقدهای این سری فیلم‌های کامیک

فصل پنجم سریال Money Heist ؛ سرنوشت عشق پروفسور و لیسبون چه خواهد شد؟

۱۰ فیلم اکشن دیدنی و بی‌نقص تاریخ سینما که نیازی به دنباله و بازسازی ندارند [قسمت اول]

قالی کرمان هالیوودی: بازیگران هالیوودی مشهور که در گذر زمان جذاب‌تر شدند

خواستنی ترین بازیگران سینما در عصر طلایی هالیوود

 

منبع: insider
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سجاد خرداد ۲۲, ۱۳۹۹

    آواتار بی نهایت فیلم زیبا . در واقع بهترین فیلم مورد علاقم بعد از ارباب حلقه ها و هابیت