رونمایی رئیس کل بانک مرکزی از «ایران چک» جدید و وعده کاهش دلار از فردا

رونمایی رئیس کل بانک مرکزی از «ایران چک» جدید و وعده کاهش دلار از فردا

دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، دیشب در برنامه بدون تعارف خبر ۲۰:۳۰ شبکه ۲ سیما حضور یافت و درباره وضعیت ارزی و آینده نظام پولی و بانکی کشور صحبت کرد. موضوعی که در اینستاگرام رئیس کل بانک مرکزی نیز بازتاب یافت و پس از آن، واکنش‌های اقتصادی زیادی در شبکه های اجتماعی پیدا کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در برنامه بدون تعارف شبکه ۲ سیما گفت که از این هفته، قیمت ارز کاهش می یابد و اظهار امیدواری کرد که از هفته سوم مرداد ۹۹، مردم شاهد افت تدریجی قیمت ارز در کشور باشند. پس از انتشار این اظهارات، قیمت دلار در بازار غیر رسمی و سایت ها و کانال های اعلام نرخ ارز با اندکی کاهش مواجه شد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در این برنامه، از ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی رونمایی کرد که ۴ صفر آن کمرنگ چاپ شده بود. به نظر می رسد وعده حذف ۴ صفر از پول ملی که با تایید مجلس شورای اسلامی (دوره دهم) مواجه شده است، در آینده نه چندان دور، عملی شود.

با این حساب، ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی (۱ میلیون ریال)، ۱۰۰ تومان خواهد شد. اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره افت قیمت ارز از روز یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹ در حالی بیان شد که حسن روحانی رئیس جمهوری، هفته پیش وعده داد که روز دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹، در صورت موافقت رهبر انقلاب، خبر خوشی را به مردم اعلام خواهد کرد که گشایشی در کار دولت و رفاه مردم ایجاد می شود.

در این گفتار، درباره سناریوهای احتمالی خبر خوش اقتصادی آقای رئیس جمهور، مطالبی ارائه شده است. به نظر می رسد، فروش نفت به مردم از طریق بازار سرمایه، یکی از سناریوهای پیش رو باشد که کمکی به تداوم کاهش قیمت ارز در نیمه دوم سال جهش تولید و کاهش کسری بودجه شدید دولت می کند. بازگشت دلار آمریکا به کانال ۲۰ هزار تومانی احتمالا با این تحولات پیش رو، پیش بینی می شود.

هر اتفاق کاهشی برای دلار آمریکا در صورتی که با عوامل بنیادی محکم همراه شود، می تواند سبب رونق بازار سرمایه و افزایش تزریق نقدینگی به بورس باشد. ظرف ۴ ماهه نخست سال ۹۹، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تامین سرمایه از طریق عرضه اولیه های بورس صورت گرفته و شاخص کل ۲۸۰ درصد رشد را تجربه کرد که در ۴۵ سال اخیر بی سابقه بود.

شاهد معامله روزانه ۱ تا ۲ میلیارد دلار سهام در بازار سرمایه ایران هستیم که نوید اتفاقات خوبی در آینده نزدیک میدهد. رئیس کل بانک مرکزی در طول ۲ سال اخیر، بارها نسبت به قیمت ارز و خرید و فروش آن هشدار داده بود اما از زمان روی کار آمدنش در بانک مرکزی، شاهد دستگیری برخی از مدیران این بانک و همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ دلار بودیم.

باید منتظر ماند و دید که این هفته، آیا وعده آقای رئیس کل مبنی بر کاهش تدریجی قیمت ارز، عملی می شود و آیا عملیاتی شدن وعده کاهش قیمت ارز، منجر به ثبات ارز زیر کانال ۲۰ هزار تومان و برگشت به کانال ۱۰ هزار تومان خواهد شد یا خیر و این وعده موقتی است.

رئیس کل بانک مرکزی
آخرین پست اینستاگرام رئیس کل بانک مرکزی

انتظار داریم از هفته سوم مرداد ۹۹ تا اوایل مهر ماه امسال که بازار گارد تدافعی درباره نتایج برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا (۱۳ آبان) می‌گیرد، شاهد روند صعودی بورس و تثبیت بالای کانال ۲ میلیون واحد باشیم. اتفاقات مهم نیمه دوم سال در حوزه اوراق سلف نفت و گواهی صرفه جویی انرژی، تاثیر بسزایی در رونق بورس بین المللی انرژی ایران خواهد داشت. سهمی که ۲ سال پیش از آن به عنوان سهم شگفت انگیز بازار سرمایه نام بردیم و به نظر می رسد این پیش‌بینی بزودی محقق شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • علی مرداد ۱۸, ۱۳۹۹

    چه فایده قیمت ها که دیگه پایین نماید

  • فرشاد مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

    جناب زمانی اگه دلار بیاد پایین مگر بورس هم به طبع اون نزولی نمیشه؟ یکی از محرک‌های رشد بورس در امسال، رشد قیمت دلار بود.
    و اینکه گفتید تا زمان انتخابات آمریکا، بازار حالت تدافعی و صعودی میگیره، من تصور کردم باید برعکس باشه و به دلیل احتیاط افراد بازار نزولی بشه.

    • علی زمانی مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

      سلام
      بورس هم از افزایش و هم از کاهش دلار، سود می برد. یکی از محرک ها رشد دلار است نه نه همه محرک ها. اما خوب رشد دلار، تسریع در رشد سهام و شاخص کل را منجر میشه.