از چرچیل تا لیدی گاگا؛ با چپ دست های معروف دنیا آشنا شوید

از چرچیل تا لیدی گاگا؛ با چپ دست های معروف دنیا آشنا شوید

فردا ۱۳ اوت، ۲۳ مرداد روز جهانی چپ دست ها است و به همین بهانه می خواهیم با چپ دست های معروف دنیا آشنا شویم.

چپ دست های دنیا همیشه در اقلیت بوده اند، به طوری که تنها ۱۰ درصد از کل مردم دنیا چپ دست هستند. این در اقلیت بودن اما باعث نشده تاریخ چپ دست های برجسته ی زیادی را به خود نبیند. در حقیقت تاریخ بشر مملوء از چهره های چپ دست در تمامی حوزه ها، از سیاست و علم گرفته تا هنر و ورزش است. در ادامه با تعدادی از چپ دست های معروف دنیا آشنا خواهیم شد.

آلبرت اینشتین

چپ دست های معروف دنیا

هنوز هم از فرمول نسبیت سردرنمی آورید؟ نگران نباشید. هرچه باشد شما که اینشتین نیستید. این فیزیکدان متولد آلمان (۱۹۵۵-۱۸۷۹) نظریه نسبیت را مطرح کرد که یکی از اجزای جدایی ناپذیر فیزیک مدرن محسوب می شود.

هلن کلر

این نویسنده، فعال سیاسی و مدرس آمریکایی، اولین فرد نابینا و ناشنوایی بود که موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته ی هنر شد. هلن کلر (۱۹۶۸-۱۸۸۰) در زمینه ی حق رأی زنان و حقوق کارگران هم فعالیت داشت. او جمله ی الهام بخشی دارد که می گوید: «بهترین و زیباترین چیزهای دنیا نه دیدنی هستند نه حتی لمس شدنی. آن ها را باید با قلب تان احساس کنید.»

باراک اوباما

نشریه ی تایم در سال ۲۰۱۴ اولین رئیس جمهور سیاهپوست ایالات متحده آمریکا را در صدر فهرست ۱۰ چپ دست برتر خود قرار داد. او اما تنها رئیس جمهور چپ دست آمریکا نبود. بیل کلینتون، جورج دبلیو. بوش، رونالد ریگان و جرالد فورد دیگر رئیس جمهورهای چپ دست ایالات متحده آمریکا بودند.

اپرا وینفری

وینفری، غول رسانه ای آمریکا که در سال ۱۹۵۴ در ایالت می‌سی‌سی‌پی به دنیا آمد با فعالیت در حوزه ی خبر، سرگرمی و فعالیت های بشردوستانه به شهرت رسید. او بودجه ی بورس های تحصیلی را تأمین و به سازمان های غیرانتفاعی پول اهدا می کند. وینفری یک شبکه ی تلویزیونی هم به نام OWN دارد.

نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ، فضانورد و مهندس حوزه ی هوانوردی (۲۰۱۲-۱۹۳۰) اولین انسانی بود که پا به کره ماه گذاشت. اما آرمسترانگ تنها فضانوردچپ دست مشهور تاریخ نبود. باز آلدرین (متولد ۱۹۳۰)، مهندس، فضانورد و خلبان نیروی هوایی آمریکا، در مأموریت تاریخی سفر به کره ماه، همراه نیل آرمسترانگ، یکی از دو انسانی بود که موفق شدند روی کره ماه قدم بگذارند.

بیل گیتس

بیل گیتس (متولد ۱۹۵۵) یکی از پایه گذاران شرکت مایکروسافت است. این مولتی میلیاردر آمریکایی اما به فعالیت های بشردوستانه و خیرخواهانه اش هم شهرت دارد.

ماری کوری

ماری کوری (۱۹۳۴-۱۸۶۷) در شهر ورشو، پایتخت لهستان به دنیا آمد اما در فرانسه بود که به عنوان یک فیزیکدان و شیمیدان به شهرت رسید. او در انجام تحقیق بر روی مقوله ی رادیواکتیویته پیشگام شد و  اولین زن در تاریخ بود که جایزه نوبل دریافت کرد.

مارک تواین

مارک تواین (۱۹۱۰-۱۸۳۵) نویسنده ی برخی از مشهورترین و محبوب ترین آثار ادبی دنیا از جمله «ماجراهای تام سایر» و «ماجراهای هاکلبری فین» است.

موتسارت

موتسارت (۱۷۹۱-۱۷۵۶) یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان عصر کلاسیک موسیقی بود. این نابغه ی موسیقی که متولد کشور اتریش بود، موسیقی ای از خود به جای گذاشته که بعد از گذشت قرن ها از مرگش هنوز شنوندگان سراسر دنیا را مسحور خود می سازد.

پل مک کارتنی

این عضو سابق گروه موسیقی مشهور بیتلز، که در سال ۱۹۴۲ در شهر لیورپول انگلیس به دنیا آمد را به همراه جان لنون یکی از بهترین ترانه نویس های دنیای موسیقی می دانند. او و همسر درگذشته اش به تلاش هایشان برای حمایت از حقوق حیوانات شهرت دارند و فعالیت های خیرخواهانه ی مک کارتنی یکی از اجزای جدایی ناپذیری داستان زندگی او است.

لیدی گاگا

لید گاگا یا در واقع استفانی جرمانوتا، متولد سال ۱۹۸۶، گرچه به لباس ها و گریم های عجیب و غریبش در مراسم ها و کنسرت هایش مشهور است اما استعداد هنری فراوان و تلاش هایش برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره ی موضوعات مهم دنیا را نمی توان نادیده گرفت.

لئوناردو داوینچی

این هنرمند قرن پانزدهمی ایتالیا در حوزه های زیادی فعالیت داشت، از جمله اختراع، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، علم، موسیقی، ریاضی، مهندسی، ادبیات، کالبدشکافی، زمین شناسی، نجوم، گیاه شناسی، نویسندگی، تاریخ و نقشه کشی. او همچنین نقاش یکی از مشهورترین آثار هنری دنیا یعنی تابلوی «مونا لیزا» است.

بتهوون

این آهنگساز و پیانیست آلمانی (۱۸۲۷-۱۷۷۰) را یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان تاریخ می دانند. آثار او نقشی اساسی در گذر موسیقی از دوره ی کلاسیک به دوره ی رمانتیک داشتند.

سیلوستر استالونه

هم سیلوستر استالونه (متولد ۱۹۴۶) و هم نقش معروفش «راکی بالبوآ» چپ دست هستند.

هنری فورد

اگر این مرد نبود ما شاید هنوز داشتیم با اسب و کالسکه اینور و آنور می رفتیم. هنری فورد (۱۹۴۷-۱۸۶۳) شرکت خودروسازی فورد را تأسیس کرد و حامی مالی خط مونتاژی شد که تولید انبوه خودرو را ممکن ساخت. فورد اولین ماشینی را ساخت که بسیاری از آمریکایی های طبقه ی متوسط هم استطاعت خریدش را داشتند.

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ (متولد ۱۹۸۴) مدیرعامل فیسبوک یکی از ثروتمندترین مردان دنیا بوده و فعالیت های بشردوستانه ی زیادی هم داشته است.

ناپلئون بناپارت

ناپلئون بناپارت، سیاستمدار و فرمانده ی نظامی فرانسوی (۱۸۲۱-۱۷۶۹) در جریان انقلاب فرانسه به شهرت رسید و در تبعید از دنیا رفت. گرچه روزنامه های انگلیسی آن زمان (و همینطور تاریخدانان امروزی) ناپلئون را قد کوتاه می دانستند، اما او با ۱۵۸ سانتیمتر قد، یک مرد فرانسوی متوسط محسوب می شد.

وینستون چرچیل

سر وینستون چرچیل (۱۹۶۵-۱۸۷۴) نخست وزیر بریتانیا بود و هدایت این کشور را در زمان جنگ جهانی دوم برعهده داشت.

چارلی چاپلین

ستاره ی بریتانیایی سینمای صامت (۱۹۷۷-۱۸۸۹) با بازی در نقش «ترمپ کوچک» به شهرت جهانی دست یافت. چاپلین را یکی از مهم ترین چهره های تاریخ سینما می دانند.

دیوید بویی

این خواننده، ترانه نویس، بازیگر و هنرمند همه فن حریف در سال ۱۹۴۷ به دنیا آمد. بویی که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد در سال ۲۰۱۶ بر اثر سرطان کبد از دنیا رفت.

آنجلینا جولی

این هنرپیشه ی هالیوودی دارای جایزه ی اسکار (متولد ۱۹۷۵) گرچه دوران فعالیت حرفه ای اش با حواشی ای همراه بوده اما فعالیت های بشردوستانه ی او را نمی توان نادیده گرفت. او در کشورهای جنگ زده فعالیت داشته، حامی پناهجویان بوده، در حفاظت از محیط زیست شرکت داشته و سال ها با سازمان ملل همکاری داشته است.

جیمی هندریکس

اینطور که گفته می شود جیمی هندریکس (۱۹۷۰-۱۹۴۲) گیتاریست مشهور ذاتاً یک نوازنده ی چپ دست بود، اما پدرش اعتقاد داشت ساز زدن با دست چپ نشانه ی شیطان است، به همین دلیل سعی کرد او را راست دست بار آورد.

کرت کوبین

کرت کوبین (۱۹۹۴-۱۹۶۷) سبک گرانج را با گروه موسیقی نیروانا به دنیای موسیقی آورد. او گرچه راست دست بود اما با دست چپ گیتار می زد. هیچ کس دلیلش را نمی داند اما هیچ کس هم نمی تواند موفقیت این انتخاب را زیر سؤال ببرد.

استیو جابز

استیو جابز (۲۰۱۱-۱۹۵۵)  کارآفرین آمریکایی در مقام رئیس، مدیر عامل و هم‌مؤسس شرکت اپل تاریخ ساز شد. این شخصیت پیشگام حوزه ی کامپیوتر بر اثر سرطان لوزالمعده جان خود را از دست داد.

گوردون رمزی

گوردون رمزی (متولد ۱۹۶۶) آشپز برجسته که از شهرتی جهانی برخوردار است هم چپ دست است.

بیشتر بخوانید:

«روز جهانی چپ دست ها» و ۱۳ نکته جالب در مورد آن ها که شاید تاکنون نمی دانستید

این باورهای نادرست در مورد چپ دست ها را فراموش کنید

موهبت های دنیای استثنایی چپ دستی؛ ۶ برتری چپ دست ها به راست دست ها

۱۰ واقعیت شگفت انگیزی که باید در مورد چپ دست بودن بدانید

با خطرات پنهان «چپ دستی» آشنا شوید

چرا بعضی ها راست دست و بعضی ها چپ دست هستند؟

چند حقیقت جالب درباره دنیای منحصر به فرد دو دست ها

منبع: cheapism
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۰ نظر

ورود

  • Yasin مرداد ۲۲, ۱۳۹۹

    اعتماد به نفسمو از دست دادم??

  • SINA مرداد ۲۳, ۱۳۹۹

    مطلب جالبی بود. خیلی از اسطوره‌های زندگیم در این لیست بودن که مهم‌ترین‌شون استیو جابز هست. درضمن رافائل نادال هم چپ دسته.

  • رسولی مرداد ۲۳, ۱۳۹۹

    خب یه دونه هم برای راست دست ها بذارید دیگه. همه شدن چپ دست که!

  • محسن مرداد ۲۴, ۱۳۹۹

    به عنوان یک چپ دست خیلی خوشحالم ..و در کل دنیا رو جور دیگه ای میبینم و خیلی فکرهای عجیب غریبی میکنم و تازگیها به این فکر افتادم که چند سال دیگه از سیاره اورانوس برای زمین آب میارن……..

  • helen بهمن ۱۴, ۱۳۹۹

    اقا انیشتین راست دست بوده. ی نگاهی به عکسا بندازین متوجه میشین

  • ماهان اسفند ۱۲, ۱۳۹۹

    من یه چپ دستم . دوست های زیادی ندارم همه بهم میگن رفتارم عجیبه ! درسم هم خیلی خوبه کمدین خیلی خوب هستم

  • ماهان اسفند ۱۲, ۱۳۹۹

    آلبرت انشتین چپ دست هس تو همه مقاله ها نوشته

  • خاطره دی ۲۵, ۱۴۰۰

    پس چرا تو عکس بتهون قلم دست راستش هست

    • ایلیا مرداد ۲۸, ۱۴۰۱

      دقیقا منم میخواستم همین رو بگم

  • امیر بهمن ۹, ۱۴۰۲

    عکس بتهوون چرا داره با دست راست می نویسه پس ؟!