گران‌ترین و ارزان‌ترین قیمت زمین و آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران

گران‌ترین و ارزان‌ترین قیمت زمین و آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران

گران ترین و ارزان ترین مناطق تهران در سال ۹۹، شما را با ارقام عجیب و غریبی آشنا می‌کند! قیمت زمین و مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران از سال ۱۳۹۷ که ارز و دلار روند صعودی چشمگیر خود را آغاز کرد، چند صد درصد افزایش یافته و البته میزان رشد آپارتمان از میزان رشد طلا و سکه تا حدی کم‌تر بود و این گپ بزودی پر خواهد شد. کمتر نقطه ای در تهران سراغ داریم که بتوان با زیر ۱۰ میلیون تومن، صاحب یک متر مربع خانه شد.

افزایش قیمت مسکن و ساخت مسکن سبب شد تا اجاره بها نیز افزایش یابد و شاهد اوضاع وخیمی در این حوزه در سال کرونایی ۹۹ باشیم. قیمت مسکن و آپارتمان در بعضی از نقاط تهران، حتی گران تر از خانه های در شهرهای تاپ اروپا و آمریکای شمالی است!

حتی با دلار ۲۲۰۰۰ تومانی، گاها پول یک ویلای چند صد متری در خیابان فرشته تهران یا جردن، معادل خرید یک خانه سوپر لوکس در بهترین پایتخت های اروپا است. در حالی که لوکیشن و امکانات خانه های گران اروپایی، قابل قیاس با لوکیشن و امکانات خانه های گران و بعضا کلنگی مناطق گران تهران نیست.

طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران، ۲۵۰ میلیون ریال در بهار ۹۹ بود. در زمستان ۹۸، این رقم ۲۲ درصد کمتر بود. یعنی ظرف ۶ ماه، متوسط فروش هر متر مربع زمین در تهران، ۲۲ درصد رشد داشته است.اما تعداد معاملات از زمستان ۹۸ تا بهار ۹۹، ۲۰ درصد افت کرده است. اگر شما در تهران قصد خرید زمین مسکونی دارید، بایستی حداقل ۵ میلیارد تومان پول بدهید. البته اگر بتوانید چنین زمینی پیدا کنید.

در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، گران ترین زمین ها همچنان در منطقه ۳ قرار دارد. میانگین قیمت هر متر مربع زمین در منطقه ۳ تهران، ۵۵ میلیون تومان است. البته با مساحت ۲۷۸ متر مربعی. یعنی بایستی برای خرید زمین در این منطقه، بالای ۱۵ میلیارد تومان هزینه کنید. گران ترین زمین تهران در منطقه ۳ نیست.

گران ترین زمین تهران که در سال ۹۹ معامله شد، زمینی به ارزش متری ۹۲ میلیون تومان بود. یعنی ۳.۶ برابر متوسط قیمت زمین در تهران. ارزان ترین زمین های تهران در منطقه ۲۰ است. میانگین قیمت زمین مسکونی در این قیمت معادل ۶.۸ میلیون تومان است. خرید ارزان ترین زمین ها در تهران، در منطقه ۲۰ با حداقل ۹۰۰ میلیون تومان آغاز می شود. بیشترین معاملات انجام شده در منطقه ۲ بود. منطقه ۱۹ تهران کمترین سهم معامله زمین را در بهار ۹۹ ثبت کرد.

اوضاع آپارتمان هم نشان می دهد که شاهد رشد قیمت عجیبی هستیم. متوسط قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان در بهار ۹۹ طبق گزارش بانک مرکزی در تهران، معادل ۱۸۸ میلیون ریال بود که نسبت به بهار سال ۹۸ بیش از ۴۳ درصد رشد را نشان می دهد. بیش ترین رشد قیمتی فروش هر متر آپارتمان در مناطقه ۱۹ و ۲۰ بوده است.

نرخ رشد قیمتی آپارتمان در این مناطق، بیش از ۵۰ درصد بوده است. کمترین رشد قیمتی در مناطق ۱۰ و ۱۳ و ۲۲ گزارش شد. متوسط متراژ واحدهای معامله شده ۸۹ متر مربع بوده یعنی خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در پایتخت، ۱۶ میلیارد ریال پرداخت کرده اند. گران ترین محل برای سکونت در پایتخت، منطقه ۱ است. میانگین قیمت واحد مسکونی در منطقه ۱ در بهار ۹۹، حدود ۴۰۰ میلیون ریال بوده است.

متوسط مساحت واحدهای معامله شده در این منطقه در بهار ۹۹ طبق گزارش بانک مرکزی، ۱۴۸ متر مربع بوده است. به طور میانگین، خریداران در این منطقه، ۵.۸ میلیارد تومان برای تهیه یک واحد مسکونی هزینه کرده اند. فاصله معناداری با ارزان ترین منطقه تهران دارد.

در منطقه ۱۸ در بهار ۹۹، متوسط قیمت واحد مسکونی ۸ میلیون تومان بوده است. ارزان ترین خانه در تهران در منطقه ۱۵ بوده که متری ۲.۷ میلیون تومان بود. ۳ درصد ارزش گران ترین خانه تهران است. با ارزش ترین ملک مسکونی پایتخت، در فصل بهار ۹۹ در منطقه ۳ و معادل متری ۹۰ میلیون تومان بود. یعنی متری حدودا ۴۰۰۰ دلار. صاحب این خانه می تواند با همان پول، ۱۰ واحد مسکونی در منطقه۱۸ بخرد!

مجتمع مسکونی نارسیس الهیه تهران
تصویری از مبلمان و دکوراسیون داخلی برج پارامیس در خیابان فرشته تهران
تصویر محوطه ساختمان آلتون تهران در منطقه نیاوران که از خانه های لوکس پایتخت است
ورود برج قصر چناران در منطقه الهیه تهران که پیست دوچرخه سواری هم دارد.

وضعیت اجاره بها در تهران سال کرونایی ۹۹ نیز طبق گزارش بانک مرکزی، دراماتیک است! متوسط مبلغ اجاره ماهانه واحد مسکونی در تهران، معادل متری ۵۵ هزار و ۷۳۰ تومان است. میانگین مساحت واحدهای اجاره شده در تهران در بهار ۹۹، ۸۳ متر بود. یعنی مستاجران تهرانی برای اجاره یک واحد مسکونی در تهران، ماهی ۴.۶ میلیون تومان به طور متوسط پرداخته اند.

بیش ترین مبلغ متوسط اجاره در منطقه ۱ گزارش شده که اجاره یک متر مربع زیر بنای مسکونی در این منطقه ۹۸ هزار تومان بود. اجاره واحد مسکونی در منطقه ۱، ۴ برابر اجاره در منطقه ۱۹ خرج داشت. گران ترین واحد مسکونی برای اجاره، متری ۳۰۰ هزار تومان در منطقه ۳ بود. ارزان ترین آن، متری ۳۷۰۰ تومان در منطقه ۱۸ تهران است که جنوب شهر است.

بورس مسکن، امتیازات و مستغلات به عنوان پنجمین بورس ایران با سرمایه ۵۰۰۰ میلیارد تومان در نیمه دوم سال ۹۹ راه اندازی می‌شود. خانه های لوکس تهران از قصر چناران تا برج رولکس فرمانیه و روما رزیدنس کامرانیه، بخشی از واقعیت سبک زندگی لاکچری نشین های کلانشهر تهران را به نمایش می گذارد. کمیسیون رهن و اجاره خانه در تهران در سایت اتحادیه املاک در دسترس است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود