«بوعلی» ثبت‌ نماد شد: داستان غول آروماتیک ایران در فرابورس

«بوعلی» ثبت‌ نماد شد: داستان غول آروماتیک ایران در فرابورس

پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی از جمله عرضه اولیه های سال ۹۹ در نیمه دوم سال است. ۷۰ درصد سهام بوعلی در اختیار «فارس» بوده و به همین خاطر، رشد بوعلی تاثیر زیادی در شناسایی سود فارس دارد. فارس، پتروشیمی های زیادی در پرتفو غیر بورسی دارد که در ادامه گفتار به فهرست آن اشاره کردیم.

پتروشیمی بوعلی سینا سومین طرح آروماتیک ایران است. غول آروماتیک ایران و جهان، پتروشیمی نوری است که قبلا عرضه اولیه شد. هنوز درباره زمان عرضه اولیه بوعلی و قیمت عرضه اولیه بوعلی اطلاعاتی در دسترس نیست. اما امیداوریم خاطره خوب عرضه اولیه نوری و پارس را تکرار کند.

قرار است پتروشیمی اروند و پتروشیمی بندر امام هم مثل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در سه ماهه چهارم سال ۹۹ وارد بازار سرمایه شوند. ورود پتروشیمی بوعلی و غول های پالایشگاهی و پتروشیمی کشور  به بورس که در حال حاضر در پرتفو غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری مثل پترول و وغدیر هستند، عمق بازار سرمایه ایران را افزایش داده و از نقطه نظر فاندمنتالی، رونق افزون تر برای بورس انرژی ایران را که از آبان ماه، وارد اکوسیستم بین المللی در جزیره مرجانی کیش (برج آنا) می شود، به دنبال خواهد داشت.

یکی از مزیت های پتروشیمی بوعلی سینا، نزدیکی به آب های آزاد بین المللی با امکانات صادراتی است. یعنی عرضه محصولات غول آروماتیک ایران در بورس بین المللی انرژی کشور از سال ۲۰۲۱ میلادی می تواند ارز آوری خوبی برای این سهم و کشور به ارمغان آورد.

مخازن ساحلی گسترده و قابلیت سریع انتقال محصولات توسط کشتی با ظرفیت بالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، از دیگر ظرفیت هایی است که پتروشیمی بوعلی با عرضه بیشتر محصولاتش در بورس انرژی ایران، می تواند با یک تیر، دو نشان را بزند. حلقه اصلی زنجیره تامین صنایع پایین دستی در تولید پلیمر ها و شوینده ها، همین پتروشیمی بوعلی سینا است که اهمیت آن را باید جدی گرفت.

هلدینگ صنایع خلیج فارس که مالکیت عمده بوعلی را در اختیار دارد، اخیرا گفته بود که در صورت بسترسازی لازم از سوی بورس انرژی امکان عرضه هفتگی ۷۰ هزار تن محصول LPG با تحویل کشتی های بزرگ و کوچک در بستر بورس انرژی وجود دارد.

۵ محصول استراتژیک بوعلی سینا، بنزن،گاز مایع، برش سبک نفتا و برش سنگین نفتا و رفرمت با اکتان ۹۸ به بالا است که گزینه های پر تقاضا در بورس انرژی ایران است.

پس اگر سهامدار شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی شدید، مطلع باشید که محصولاتشان بزودی به صورت گسترده در بورس انرژی و بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد و این سبب افزایش ارزش «انرژی۳» و «کالا» خواهد شد.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی با شرکت سرمایه گذاری بوعلی با نماد وبوعلی فرق دارد. ترکیب هیات مدیره بوعلی با وبوعلی و نوع پرتفو آن ها نیز فرق دارد.

محصولات شرکت پتروشیمی بوعلی سینا عبارتند از: برش پنتان، برش سبک، برش سنگین، گاز مایع، بنزن، آروماتیک سنگین، ارتوزایلین، ریفرمیت، مخلوط زایلین، برش میانی و تولوئن.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی یکی از نمادهای ثبت شده در بازار دوم فرابورس ایران است. طبق اطلاعاتی که در سامانه TSETMC.COM و تابلو معاملاتی بوعلی ثبت شده است، پتروشیمی بوعلی سینا دارای ۳.۵ میلیارد قطعه سهم است و حجم مبنای آن در حال حاضر ۳۵۲ میلیون و ۱۱۳ هزار سهم است که پس از عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا، شاهد کاهش این حجم مبنا خواهیم بود.

فعلا EPS نماد بوعلی در آبان ۹۹، منفی ۲۰۴ بوده و P/E آن نیز نزدیک به صفر است. پتروشیمی بوعلی سینا در گروه محصولات شیمیایی بورس بوده و هم گروهی های ممتازی چون: پتروشیمی آریا، پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری، پتروشیمی فارس، شیران و شگویا دارد.

پتروشیمی بوعلی سینا
تابلومعاملاتی پتروشیمی بوعلی سینا پیش از حضور در بورس

هیات مدیره شرکت پتروشیمی بوعلی سینا

غول آروماتیک ایران، دارای هیات مدیره ای از شرکت های موثر بورس ایران در حوزه پتروشیمی است که آشنایی با ترکیب هیات مدیره و فهم روابط مختلف بین آن ها، بنیادی کارها و تابلوخوان ها را در بررسی رفتار سهم بوعلی در کوتاه مدت و بلند مدت یاری می دهد.

حضور شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در ترکیب هیات مدیره بوعلی سینا برای دارندگان نماد فارس و پترول اهمیت دارد.

  • شرکت صنایع پتروشیمی حلیج فارس با نمایندگی مهدی قارونی
  • شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی با نمایندگی قاسم مسعودی
  • شرکت پتروشیمی نوری با نمایندگی تقی صانعی
  • شرکت پتروشیمی مبین با نمایندگی اباذر شعبانیان
  • شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت با نمایندگی احمد زارعی

نکته مهم  بورسی

ما قبلا در سلسله گفتارهای بورسی روزیاتو به مخاطبان گرامی سایت عرض کردیم که در بررسی وضعیت شرکت های بازار سرمایه کشور، حتما به مقوله پرتفو غیر بورسی شرکت ها، توجه ویژه داشته باشید.

چرا که بسیاری از شرکتهای حال حاضر در بازار سرمایه کشور،شرکت هایی در پرتفو غیر بورسی دارند که پتانسیبل فوق العاده برای عرضه اولیه و سهامی عام شدن داشته و شرکت اصلی، از عرضه اولیه این سهام، سود عالی شناسایی خواهد کرد. صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) و شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر)، از غول های سرمایه گذاری کشور هستند که ده ها شرکت غیر بورسی ارزنده در پرتفو غیر بورسی دارند.

عکس پرتفو غیر بورسی شگفت انگیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از شرکت های غول سرمایه گذاری صنعت نفت ایران

عکس بالا ، شما را با فهرست شرکت های غیر بورسی نماد فارس آشنا می کند که پتروشیمی بوعلی سینا با درصد مالکیت ۷۰ درصد از آن جمله است. ببنیید چه اندازه فارس، شرکت خوب و ارزنده برای عرضه اولیه در سال های اول ایران عصر ۱۴۰۰ دارد.

ارتباط با بوعلی

  • آدرس شرکت پتروشیمی بوعلی سینا: ماهشهر، بندرامام خمینی.، منطقه ویژه اقتصادی، سایت چهارم،
  • تلفن شرکت پتروشیمی بوعلی سینا: ۰۶۱۵۲۱۷۳۷۷۱
  • فکس شرکت پتروشیمی بوعلی سینا: ۰۶۱۵۲۱۷۳۰۰۰
  • وب سایت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا: BCPC.IR

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • مرتضی آبان ۱۲, ۱۳۹۹

    آقای زمانی کاش یه سری به پست ها و تحلیل های قبلی تون راجع به بورس میزدید . کاش کلا دیگه راجع به بورس ایران هیچ مطلبی نذارید .

    • علی زمانی آبان ۱۲, ۱۳۹۹

      کاش شما لطف کنی مطالب بورسی ما را نخونی
      پیشاپیش از شما سپاسگزاری میکنیم.
      ممنونم. راستی پیامتون را به کل سایت های خبری واقتصادی ایران و جهان هم فوروارد کنید. 🙂

      • مرتضی آبان ۱۳, ۱۳۹۹

        نشون دادی چقدر بی جنبه و بی سوادی
        دست از نمایش و فریب مردم بردار خائن

        • علی زمانی آبان ۱۳, ۱۳۹۹

          آقا دکتر!
          دست از اوهام و دروغ پراکنی بردار. ادبیات انقلابیت هم برای رفقا نگهدار