راهنمای تحصیل رایگان در مقطع دکترا آمریکا

آنچه برای تحصیل رایگان دکترا در آمریکا باید بدانیم

راهنمای تحصیل رایگان در مقطع دکترا آمریکا

تحصیل دکترا در آمریکا نیازمند آیلتس ۶.۵ آکادمیک به بالا یا تافل اینترنتی (TOEFL iBt) نود به بالا بوده و متقاضیان می بایست در رشته های فنی و مهندسی و غیر علوم پایه، حتما مدرک GRE ارائه کنند. بعضی از دانشگاه های آمریکا از متقاضیان تحصیل در مقطع PhD، حداقل نمره برای جی آر ایی (Minimum Band Score Requirement) درخواست می کنند که در بخش وربال و ریاضی، نمره ۱۶۰ از ۱۷۰ است. هم چنین اگر به دنبال بورس هستید، حتما بخش رایتینگ خود را نمره ۴ از ۶ کسب کنید. برای اپلای بورس مقطع دکترا در آمریکا، نیازمند تماس مستقیم با اساتید دانشکده های مورد نظر هستید تا آن ها را نسبت به رزومه خود ترغیب کنید. برای این کار، بیانیه هدف (SOP) حرفه ای بنویسید. فول فاند آمریکا شانس دریافت ویزا تحصیلی بسیار بالایی خواهد داشت.

تحصیل دکترا در آمریکا نیازمند صبوری است و پشتکار می خواهد. شما مجبورید با اساتید مختلف ساعت ها بر سر یک موضوع بحث کنید و از اسکایپ و واتس آپ برای تماس استفاده کرده و بعضا کار مشترک تحقیقاتی انجام دهید تا اساتید را نسبت به توانایی تحقیق مستقل خود ترغیب کنید. چون تحصیل دکترا در آمریکا با بورس تحصیلی، کاملا رقابتی بوده و این موضوع highly competitive بودن تحصیل، سبب می شود تا برای یک بورس، ده ها دانشجو از سراسر جهان اپلای کنند.

خوشبختانه برای دریافت بورس جهت تحصیل دکترا در آمریکا، سالانه صدها میلیون دلار به دانشگاه ها اختصاص پیدا می کند و بعید است که رزومه شما هیجان انگیز و قوی باشد و نتوانید در رشته و تخصص مورد نظر، از یکی از ایالت های آمریکا بورس تحصیلی پیدا نکنید. حضور ده ها دانشجوی ایرانی مقطع دکترا در آمریکا خود مبین این ادعاست که ایرانیان، رزومه و سابقه خوبی در میان دانشگاه های این کشور داشته و به همین خاطر، نظر روی CV دانشجویان ایرانی مثبت است و باید قدر این مثبت بودن را دانست.

سالانه صدها هزار بورس تحصیلی در اختیار دانشجویان مقطع دکترا قرار می گیرد

جهت تحصیل دکترا در آمریکا اگر ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد هستید، بهتر است کار خود را آغاز کنید و با گرفتن آیلتس و جی آر ایی، در فرآیند اپلای قرار بگیرید. اگر می خواهید پایان نامه خود را تالیف کنید (در هر رشته ای)، بهتر است مقالات اساتید مورد نظر در دانشگاه مقصد آمریکایی را خوب بخوانید و از آن ها در پایان نامه خود استفاده کنید که cite شدن مطالب مقالات علمی اساتید دانشگاه مورد نظر شما، در آینده، برگ برنده شما برای ارتباط با faculty member خواهد بود تا متوجه شوند که شما independent researcher قابل و توانایی هستید.

همواره جهت تحصیل دکترا در امریکا به این موضوع توجه کنید که اگر رشته شما مثلا ارشد زیست شناسی هست و میخواهید برای دکترای مدیریت گردشگری و میزبانی (PhD in Hospitality Management) اپلای کنید، توصیه میکنیم که رزومه خود را قوی کنید تا در کورس رقابت قرار بگیرید. مثلا مدرک تور لیدری کسب کنید، مقالات علمی گردشگری بنویسید. در کنفرانس های بین المللی گردشگری حضور یافته و با اساتید تعامل کنید. کتاب های اساتید آمریکایی را به فارسی برگردانده یا با آن ها مقاله مشتریک کار کنید. همه  این ها، ضعف رزومه شما را جبران می کند. اما انتظار نداشته باشید که با کارشناسی ارشد فیزیک، درخواست شما برای دکترای مهندسی عمران (Civil engineering) پذیرفته شود.

تصویر ایندکس سایت دانشگاه نیومکزیکو. برای آشنایی با اطلاعات ادمیشن دانشگاه های آمریکایی به بخش admission رجوع کنید

ایالات متحده آمریکا سرزمین تنوع فرهنگی و جغرافیایی نیز می باشد، و کشوری است که همچنان مهاجران را جذب می کند و مکانی بسیار پویا از لحاظ علمی و رفاهی برای زندگی می باشد. تحصیل دکترا در امریکا برای یک فرد می تواند تجربه ای فوق العاده باشد چرا که فرد با بهترین دانشجویان از نظر تحصیلی و در محوطه ی علمی با اجتماعاتی از اقشار مختلف در تعامل علمی می باشد و آینده شغلی بسیار خوبی در انتظار فرد می باشد و تجربه ی تحصیل و کار در این کشور باعث افزایش استقلال و توانایی فرهنگی و اعتماد به نفس بالا در فرد می شود.

تحصیل دکترا در آمریکا
سایت studyusa.com یکی از سایت های خوب برای آشنایی با صدها دانشگاه آمریکا است

دانشجویان بین المللی در آمریکا

از ۲.۶ میلیون نفر دانشجوی فارغ التحصیل در کشور آمریکا بیش از ۱۰.۵ درصد از آن ها بین المللی می باشند، از سال ۲۰۰۹ تعداد دانشجویان بین المللی افزایش ۸ درصدی را داشته است .دانشجویان خارجی در ایالات متحده آمریکا، اکثرا با ارزش تلقی می شوند زیرا که این قدرت را دارند که توانایی و ایده های جدیدی را به کلاس ها ارایه دهند، اغلب دانشگاهای کشور آمریکا انجمن های مختص دانشجویان خارجی در مقطع دکترا دارند که به آن ها کمک می کند تا با محیط آموزشی خود آشنا شوند. اغلب دانشجویان تحصیل دکترا در کشور آمریکا محتملا کمک های مالی از طرف استاد به عنوان استخدام دستیار پژوهشی و یا دستیار آموزش دریافت خواهند کرد که این امر می تواند به تامین هزینه های تحصیل به دانشجویان دکترا کمک کند.

هزینه تحصیل دکترا در آمریکا

هزینه تحصیل برای تحصیل دکترا در کشور آمریکا سالانه ۲۸۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰ هزار دلار می باشد ، اما با توجه به مقدار بودجه سرمایه گذاری شده توسط دولت آمریکا در زمینه علم و تحصیل و تحقق، اکثر دانشجویان مقطع دکترا در زمینه علوم و مهندسی مبلغ قابل توجهی از بودجه دریافت می کنند، که این مقدار بودجه می تواند ناشی از تدریس(استادیار) و یا تحقیق روی یک موپوع خاص باشد، این یک فرصت طلایی برای دانشجویان در مقطع دکترا می باشد زیرا که آنها نه تنها درآمد کسب می کنند بلکه آنها cvخود را نیز پیشرفته تر می کنند.

اشتغال دانشجویان مقطع دکترا در آمریکا

دانشجویان در مقطع دکترا اجازه کار به صورت پارت تایم ۲۰ الی ۳۰ ساعت در هفته را دارا هستند که در طول تعطیلات تبدیل به ۴۰ ساعت در هفته نیز می شود. برای پذیرش در مقطع دکترا (مقطع پژوهشی) که بالاترین مدرک اعطایی در رشته تحصیلی پژوهش گرایی می باشد سعی در این دارد که دانشجو را برای تدریس و پژوهش دانشگاهی آماده سازد. اخذ مدرک دکترا اصولا مستلزم ۳ تا ۶ سال تحصیل به صورت مستمر بعد از مقطع کارشناسی ارشد می باشد ، بسته به رشته دانشجو و پایان نامه ای که دانشجو انتخاب می نماید ، رساله دکترا یک تحقیق فشرده می باشد که برای اخذ مدرک تکمیل شد.

شرایط پذیرش مقطع تحصیلی دکترا در کشور آمریکا

کمک هزینه برای افراد بین المللی متقاضی تحصیل در مقطع دکترا در کشور آمریکا به خصوص برای افرادی که دارای مدارک دانشگاهی مقاطع لیسانس و فوق لیسانس ازدانشگاهای غیر از کانادایی و آمریکایی هستند، آسان نیست.

برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکترا در کشور آمریکا ، فرد حتما باید ابتدا دانشگاه و دانشکده محل تحصیل خود را انتخاب نماید زیرا که دیده شده بسیاری از پرونده های دانشجویان به دلیل عدم انتخاب محل تحصیلشان ، توسط هییت علمی رد شده است.

به منظور اینکه در مقطع دکترا تمرکز بیشتر روی فعالیت های تحقیقاتی می باشد، درس های آموزشی این دوره و فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی و تخصصی اساتید عملا روی بخش های خاصی متمرکز می باشد، در نتیجه چنان چه پیشینه تحصیلی و تحقیقاتی متقاضی و موضوع پژوهشی رساله مقطع دکترا که در برنامه ارایه می شود statement of interest مناسب با تخصص اساتید و دانشکده و همچنین اعضای هییت علمی دانشگاه قرار نگیرد، پرونده دانشجو مردود اعلام می گردد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا در کشور آمریکا

  • ترجمه رسمی کلیه مدارک کارشناسی و ارشد (مهر دادگستری نیاز نیست)
  • دارا بودن مدرک کارشناسی ۴ ساله با معدل حداقل ۱۵
  • دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد با معدل حداقل ۱۶
  • دارا بودن ۳ توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی(یک بیانیه تحقیق و یک رونویسی از دانشگاه اصلی)
  • دارا بودن و تهیه statement of interest متناسب با رشته تحصیلی
  • پرداخت هزینه ثبت نام (application fee)
  • (IELTS, 6.5) و یا (TOEFL, iBT: 100; CBT: 250; PBT: 600)مدرک زبان انگلیسی
  • مدرک GRE با نمره ۳۲۰ به بالا (هر دانشگاه نمره مخصوص به خود دارد)
  • مدرک GMAT برای رشته های مالی، بیزنس و مدیریت و حسابداری

اگر تجربه تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا دارید دیدگاه های خود را در اختیار روزیاتو قرار دهید. برای آشنایی با فرصت های بورسیه دانشگاه های امریکایی به بخش vacancy یا scholarship یا Financial aids سایت دانشگاه های آمریکایی مراجعه کنید و اطلاعات به روز دریافت کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳۷ نظر

ورود

  • ali شهریور ۲۵, ۱۳۹۷

    سلام سایت studyinusa.com لینک درستی ندارد و مطابق با عکسی که نوشتید سایتی باز نمیکند و چینی هستش لطفا ادرس صحیح سایت رو قرار بدید با تشکر

  • فاطمه بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

    سلام.ی سوال دارم یعنی اگر زمینه تحقیقاتی خوبی داشته باشم اما معدل کارشناسی زیر ۱۵ باشه نمیتونم پذیرش دکترا رو بگیرم؟ 🙁

  • ... بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

    این شرایط حتمی هست یعنی؟ یعنی اگ معدل کارشناسی زیر ۱۵( ۱۳.۸۵) باشه بقیه موارد خوب باشه چقدر احتمالش هست؟؟؟ یکم توضیح بدید شانس من چقدره این جوری؟

    • علی زمانی بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

      فاطمه خانم.
      ۱-داشتن آیلتس ۶.۵ از ۹ الزامی است
      ۲-داشتن GRE الزامی است
      ۳-سی وی باید خوب باشد و جذاب
      موارد ۳ گانه فوق الذکر را دنبال کنید اگر ندارید. شانس و اقبال رو هم ولش کن. به دنبال واقعیت ها باش.

  • علیرضا بصیری اسفند ۲۶, ۱۳۹۷

    مطالب بسیار عالی است

  • H.d فروردین ۶, ۱۳۹۸

    با سلام بهترین رشته هایی که امکان پذیرش بورسیه از دلنشگاه های امریکا رو دارن کدون رشته هاست؟
    اگه مدرک لیسانس و فوق لیسانس نامرتبط باشه امکان بورسیه گرفتن در مقطع دکترا هست؟

    • علی زمانی فروردین ۶, ۱۳۹۸

      پاسخ خوب، برای سوال خوب است.
      سوال خوبی نکردین.
      کلیه رشته در کلیه گرایش ها، امکان بورسیه در کلیه دانشگاه های آمریکا دارد. بورسیه به مدارکی تعلق می گیرد که جذاب و شفاف و ترغیب کننده اساتید آمریکایی باشد. داشتن آیلتس و جی آر ایی نمره بالا، شرط لازم است

  • ذوالفقار نعمتی فروردین ۳۱, ۱۳۹۸

    سلام جناب ، از مطالب مفیدی که ارائه کردی واقعا ممنونم ، یه سؤال دارم اما خواهش میکنم جوابش رو به جی میل ام ارسال کنید خیلی لطف می کنی ،
    من دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد رشته مطالعات ترجمه هستم ، حدودا ۱۳ سال سابقه تدریس حرفه ای زبان انگلیسی دارم ، آیلتس رو ۹ می تونم بگیرم ان شاءالله ، آیا رشته من هم نمره جی آر ای لازم داره ؟ اگه یکی دو تا مقاله آی اس آی آماده کنم و یکی دو تا هم کتاب بنویسم ( کتاب آماده نوشتن دارم ) به نظر شما می تونم از یه دانشگاه خوب در آمریکا فاند کامل اخذ کنم ؟
    تشکر فراوان از لطف شما بزرگوار

    • علی زمانی فروردین ۳۱, ۱۳۹۸

      سلام
      دانشگاه به دانشگاه در امریکا فرق دارد. به نظرم کتاب خود را زیر نظر یکی از اساتید دانشکده زبان شناسی دانشگاه های آمریکا تالیف کنید که همین استاد بتواند به شما ریکامند داده و به عنوان دانشجوی دکترا شما را پذیرش کند. اگرشما سطح زبان و مهارتی در سطح آیلتس ۹ آکادمیک دارید، توصیه میکنم به جای دکترا، مدرک سلتا گرفته و درامدبهتری کسب کنید

  • لیلا اردیبهشت ۶, ۱۳۹۸

    سلام.برای پذیرش گرفتن در رشته پژوهش هنر مقطع دکتری , شرایط سنی هم دخیل هست?

    • علی زمانی اردیبهشت ۶, ۱۳۹۸

      سلام
      هیچ ربطی به سن نداره. شماCV رو ردیف کن و GRE و کمکی خواستی درخدمتیم

  • f.o اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

    سلام.من لیسانس معماری و فوق لیسانس مدیریت پروژه دارم.برای دکترا در رشته معماری باید پورتفولیو داشت و ایا داشتن مقاله نیز تاثیر گذار است؟و اگر برای مدیریت پروژه بخواهم اقدام کنم هم پورتفولیو لازم است؟و چطور میتوانم یک لیست از دانشگاهایی که این دو رشته را ارائه میدهند داشته باشم؟

    • علی زمانی اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

      سلام
      بله نیاز است. داشتن مقاله، شانس بورس را افزایش می دهد. ای میل به بنده بزنید تا اطلاعات بیشتر ارسال کنم خدمت شما

  • sara خرداد ۱۴, ۱۳۹۸

    سلام
    اگه توی دبیرسان مدال طلای جهانی بگیرم میتونم از این دانشگاهFull Fundبگیرم؟

  • mahdis خرداد ۳۰, ۱۳۹۸

    سلام وقتتون بخیر ، امتحان GRE در ایران رو کجا باید بدیم ؟ و اینکه چه منابعی باید بخونیم ؟
    بنده ارشد معماری دارم ، برای دکترا امریکا میخواستم اقدام کنم ، در حال ترجمه یه کتاب در زمینه معماری به زبان فارسی هستم ، ایا ترجمه کتاب رو جز رزومه قبول میکنن ؟ راستی من ایمیلتون هم پیدا نکردم که باهاتون مکاتبه کنم ، ممنون میشم لطف کنید
    پیشاپیش ممنونم از پاسخگوویتون ???

    • علی زمانی خرداد ۳۰, ۱۳۹۸

      سلام و عرض ادب
      پاسخ به سوالات شما زیاد است. با تلگرام بنده تماس بگیرید. T.ME/ALIAGHAZAMANI

  • روناک تیر ۷, ۱۳۹۸

    سلام خیلی خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون.
    من ارشد صنایع غذایی با معدل ۱۸.۶۸ از دانشگاه ازاد یاسوج و کارشناسی همین رشته با معدل ۱۷.۴۵ از دانشگاه غیرانتفاعی بوشهر ۱مقاله همایش بین المللی ۱ مقاله isiبا ایمپکت ۱.۸ و ۱مقاله همایش ملی الانم میخونم برای ایلتس ۶.۵ و دوتا کارتحقیقاتی دیگه هم دارم انجام میدم ک تو ژورنال امریکایی بتونم چاپ کنم بنظرتون چقدر شانس برای فول فاند دکترا رشته صنایع غذایی دارم؟واقعا ممنون میشم پاسخ بدید

    • علی زمانی تیر ۸, ۱۳۹۸

      ممنون روناک خانم
      شانش شما برای دکترا با بورس خوب است. باید به بخش vacancy سایت دانشگاه های مختلف رفته و متناسب با رشته خود، برای پوزیشن ها اپلای کنید

  • طیبه شهریور ۲۳, ۱۳۹۸

    اطلاعات بسیار مفیدی بود. من معدل کارشناسی ام ۱۷/۰ و معدل کارشناسی ارشدم ۱۸/۳۰ و معدل دکتری ام ۱۷/۹۰ است. تصمیم دارم یک مدرک دکتری دیگر در آمریکا بگیرم. با یکی از اساتید در رشته تخصصی خودم در آمریکا چند سال است که ارتباط دارم در حد ارسال کتاب از آمریکا برای من و…وقتی به ایشان اطلاع دادم که قصد گذاراندن دوره دکتری در آمریکا را دارم ایشان خیلی خوشحال شدند. فکر می کنید چقئر شانس موفقیت در این مسیر را دارم؟

  • طیبه شهریور ۲۳, ۱۳۹۸

    سلام. اطلاعات بسیار مفیدی بود. معدل کارشناسی من ۱۷/۸۰ و معدل ارشدم ۱۸/۳۰ و معدل دکتری ام ۱۷/۹۰ است. تصمیم من این است که یک دوره دکتری دیگر در آمریکا بگذرانم. من چند سال است که با یکی از اساتید رشته خودم در یکی از دانشگاه های آمریکا در ارتباط هستم. ایشان مرتب از آمریکا برای من کتاب هایشان را ارسال می کنند و غیره. وقتی موضوع را در میان گذاشتم خیلی خوشحال شدند. به نظر شما شانس موفقیت من چقدر خواهد بود؟

    • علی زمانی شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

      ممنون از نظر شما
      شما بایستی مدرک greبگیرید. نمره وربال باید ۱۵۵از ۱۷۰ باشه. نمره مقاله نیز ۴ از ۶. شانس موفقیت شما اگه سی وی خوب داشته باشید بالاست. راهنمایی تخصصی، به بنده ای میل بزنید

  • طیبه شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

    خیلی متشکرم. علی آقا بایستی خدمت شما به عرض برسانم که من دکتری زبان و ادبیات عربی دارم. آیا باز هم مدرک زبان GRE رو بگیرم؟ یا همان آیلتس کافیه؟

    • علی زمانی شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

      بسلامتی.
      شما بایستی GRE و IELTS6.5 داشته باشید. مدرک دکترای شما، شرط کافی است. اما شرط لازم نیست. رشته LINGUISTIC مناسب شما خواهد بود

  • طیبه شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

    سلام علی آقا. از پاسخ شما متشکرم. من لازم دانستم که خدمت شما عرض کنم که من دکتری زبان و ادب عربی دارم. آیا لازم است که مدرک GRE رو هم داشته باشم؟

    • علی زمانی شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

      بستگی به رشته دکترای مورد نظر داره. باید شرایط اپلای را از دانشگاه مقصد استعلام کنید

  • طیبه شهریور ۲۵, ۱۳۹۸

    از پاسخ شما خیلی متشکرم. اطلاعات شما بسیار مفید بود

  • Ss مهر ۲۵, ۱۳۹۸

    سلام من رشته ام مهندسی برق مخابرات معدل کارشناسیم زیر ۱۵ و معدل ارشدم زیر ۱۶ ولی ۲تا مقاله دارم کلی هم مهارت شبکه مخابراتی cisco دارم و همینطور وب it تمام شرایط نمرات زبان که دانشگاه های آمریکا میخواد رو دارم ….. ممکن به خاطر معدل کم فاند تحصیلی دکتری میدن ؟؟؟

  • Ss مهر ۲۵, ۱۳۹۸

    نوشتید هزینه سالانه ۲۸۰۰۰دلار برای کسی که فاند نیست ،؟؟؟
    اگه فاند باشه چی؟؟

  • mehdi اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹

    سلام وقت بخیر ، من کارشناسی ارشد سازه های دریایی گرفتم ، پایان نامه ام راجع به سازه ها دریایی و انرژی های تجدید پذیر بوده ، میخواستم ببینم آیا امریکا الان تو رشته دکتری فاند میده ؟ Gre و ایلتس هم ندارم ولی اینجا یه شرکت چند منظوره با رزومه خوب دارم میتونید در این زمینه راهنمایی کنید ؟؟

  • یاس شهریور ۶, ۱۳۹۹

    سلام من دانشجوی پزشکی عمومی هستم . بعد از اتمام قصد تخصص گرفتن ندارم آیا میتونم دکترای یکی از رشته های علوم پایه مثل ایمونولوژی رو بگیرم؟؟

    • علی زمانی شهریور ۶, ۱۳۹۹

      بله.

      • آزاده مرداد ۲۴, ۱۴۰۰

        سلام من ۳۴سالمه و دوتا لیسانس یکی مهندسی آب و دیگری روانشناسی دارم و امسال کنکور ارشد روانشناسی بالینی شرکت کردم و میتونم در دانشگاه های پیام نور و آزاد و غیر انتفاعی قبول بشم . میخواستم بدونم اگه مقاله آی اس آی و معدل خوب و نمره ایلتس خوب داشته با
        شم با تحصیل در کدوم یک از این دانشگاه ها میتونه شانس بورسیه کامل دکتری در امریکا در روانشناسی بالینی دریافت کنم؟