تراژدی «دارا دوم»: سهامداران، درمانده از دعوای وزارت نفت و اقتصاد

تراژدی «دارا دوم»: سهامداران، درمانده از دعوای وزارت نفت و اقتصاد

پذیره نویسی صندوق پالایشی یا ETF دوم یا دارا دوم که قرار بود ۲ شهریور ۹۹ انجام شود و به هر شهروند ایرانی، در ازای کد ملی و پرداخت ۵۰ میلیون ریال، بلوک هایی از صندوق پالایشی عرضه شود، لغو شد. سازمان خصوصی سازی امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد که پذیره نویسی صندوق پالایشی لغو شده است. موضوعی که در وسط ساعت معاملاتی امروز بورس ایران اعلام شد و سبب شد تا شاخص کل که تا ساعت ۱۰ صبح، بیش از ۳۰ هزار واحد سبز بود، به ناگهان، با صف فروش میلیونی سهام مواجه شود و در نهایت بیش از ۱۰ هزار واحد منفی شد.

امروز یک روز عجیب در بورس ایران بود. شاخص کل که آماده ورود به کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شده بود، ناگهان با صدور یک اطلاعیه، تغیر جهت داد و منفی شد. به نظر می رسد، دعوای وزارت اقتصاد و وزارت نفت که اکنون حالت رسانه ای به خود گرفته است، سرمایه های بسیاری را امروز در بورس کشور تلف کرد.

طبق اعلام یکی از نمایندگان مجلس یازدهم، ۳۰ امضا برای استیضاح وزیر نفت (مهندس زنگنه) و ارسال آن به هیات رئیسه مجلس، جمع آوری شده است. اینکه در ۱۲ ماه پایانی دولت تدبیر و امید، شاهد عدم هماهنگی بین بخش های مختلف دولت هستیم و مردم صدای واحدی را نمی شنوند، زیبنده دولتی که ادعای تدبیر و امید داشت، نیست.

روز خونین بورس ایران در حالی شکل گرفت که قرار بود ۲۰ مرداد ۹۹، خبر خوش حسن روحانی به مردم اعلام شود. خبری که احتمالا مربوط به فروش ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در بورس انرژی به مردم در قالب اوراق سلف استاندارد موازی نفت خام است.

اعلام تکذیب پذیره نویسی صندوق پالایشی توسط سازمان خصوصی در صبح امروز در حالی انجام شد که دیشب، رسانه ملی در بخش های خبری خود اعلام کرده بود که پذیره نویسی این صندوق، از ۲ شهریور آغاز می شود. شپنا، شبندر، شبریز و شتران از ۴ سهم صندوق پالایشی هستند که قرار است دولت بخشی از سهام خود را در این شرکت های پالایشی در قالب ETF دوم یا دارا دوم عرضه کند.

این ۴ سهم در ماه های اخیر بیش از ۳۰۰ درصد رشد قیمتی داشتند. پس از ساعت معاملاتی امروز بورس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای، نسبت به تکذیبیه سازمان خصوصی سازی، واکنش نشان داد.

بازی تکذیب و تاییدی که بخش های مختلف دولت، آگاهانه یا ناآگاهانه به آن دست زده اند تا یا جلوی رشد شاخص کل بورس را بگیرند یا با نوسانات بیشتر، مالیات بیشتری بدست آورند یا خرده حساب های سیاسی واقتصادی پشت پرده خود را دنبال کنند، یک فرجام بیشتر ندارد: سلب اعتماد عمومی.

آن هم در روزگاری که دولت، به بازار بورس به عنوان بازاری امن و شفاف برای هدایت نقدینگی سرگردان بسیار نیاز دارد و نباید عاملی برای خروج نقدینگی جذب شده به این بازار در نیمه دوم سال جهش تولید باشد. جبران سلب اعتماد عمومی، آسان نیست. مخصوصا در اوضاعی که دولت نیازمند هزاران میلیارد تومان نقدینگی مردم برای خرید اوراق سلف استاندارد موازی نفت خام در بورس انرژی است.

امروز با توجه به روز خونین بورس ایران، طبق اعلام قبلی، ۱۴ میلیون و ۹۱۶ هزار سهم اوراق سلف موازی استاندارد در نماد سنفت در ۹۱ نوبت معاملاتی به فروش رسید که خبر از اتفاقات خوبی در حوزه اوراق سلف موازی استاندارد در نیمه دوم سال ۹۹ می دهد.

دارا دوم
اوراق سلف موازی استاندارد در نماد سنفت

به نظر می رسد بازی خونین امروز در اقتصاد کشور، بار دیگر ضعف دولت های پس از انقلاب در عدم هماهنگی در اطلاع رسانی و عدم یکپارچگی در ساختارهای تصمیم گیری مسائل کلان اقتصادی را بر ملا کرد و ما هنوز در حوزه های تصمیم گیری، با ضعف های چشمگیری روبرو هستیم که باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم.

دارا دوم
وضعیت نمادهای پربیننده و تاثیرگذار در شاخص در روز ۲۰ مرداد ۹۹

وضعیت شاخص کل و شاخص هم وزن را در ۲۰ مرداد۹۹ در عکس بالا مشاهده می کنید. اگر اخابر با رشد ۷۰ درصدی بازگشایی نمیشد، شاخص کل بیش از ۳۰ هزار واحد منفی می شد. این رقم ها را در نظر داشته باشید. احتمالا مرداد ۱۴۰۰ شمسی، این اعداد خاطره خواهد شد.

شاخص کل بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و پس از فروکش کردن هیجانات روز عجیب و خونین ۲۰ مرداد ۹۹، به روند صعودی خود در شهریور ادامه خواهد داد تا انشاله شاهد فتح سقف کانال سوم (۸ میلیون واحد) در سال ۱۴۰۰ شمسی باشیم. امروز یک درس بزرگ برای سهامداران داشت و اینکه نباید تسلیم هیجانات شد و بورس، بازار سرمایه گذاری است و نباید دید بلند مدت را جایگزین استراتژی های کوتاه مدتی و موقت کرد.

سهامداران ۴ سهم پالایشگاهی که قرار بود در ETF عرضه داشته باشند هم مطلع باشند که طبق فاند و تکنیکال آن ها، به روند صعودی خود پس از پولبک موقتی، ادامه خواهند داد. چه در ETF و دارا دوم عرضه شوند و چه نشوند. فعلا عرضه «دارا سوم» تکذیب یا لغو نشده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • امیرمحمد پورحسینی مرداد ۲۰, ۱۳۹۹

    امان از این وعده های بیجااا.استاد زمانی منظور از عرضه بلوکی یعنی چی؟؟تفاوت با صندوق چیه؟؟

    • علی زمانی مرداد ۲۰, ۱۳۹۹

      عرضه بلوکی برای خریداران عمده است
      عرضه صندوق برای خریداران جزء هست و عموم سهامداران

  • فرزاد مرداد ۲۰, ۱۳۹۹

    درود استاد

    بنظر شما با این اتفاق امروز و لغو موقتی دارا دوم بنظر شما بهتر نیست بریم سراغ سهم های خودرویی از جمله خگستر و ایران خودرو و….؟؟

    چون احساس میکنم پالایشی ها رشد خودشون کردند

    • علی زمانی مرداد ۲۰, ۱۳۹۹

      از نظر بنده، پالایشی ها در استارت رشد هستند و بسیار برای رشد جا دارند

  • علیرضا مرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    اقای زمانی حالا اگر یه زمانی قرار شد عرضه بشه یا اصلا etf خودرویی جای این عرضه بشه به نظر شما به اندازه درا یکم سود دارد توی بعضی از سایت ها و کانال ها به مردم القا میکنن که دارا های بعدی رو کسی نمیخره و روی دست شما باد میکنه نظر شما چی هست ؟؟

    • علی زمانی مرداد ۲۱, ۱۳۹۹

      طبق یک اصل قدیمی در ایران، هر چی دولت فخیمه عرضه کرد «فقط» بخر

  • جواد مرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    فولاد و فملی چطورن برای خرید؟